Відкритий урок

Конспект уроку 8 клас
Тема: Мігель де Сервантес Сааведра. Нелегка доля письменника.
Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом письменника, скласти портфоліо іспанського митця, розвивати навички логічного мислення, усного мовлення, творчі здібності, формувати навички самоосвітньої діяльності учнів, виховувати стійкість характеру у життєвих негараздах.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування на їх основі вмінь та навичок.
Форма уроку: урок-дослідження
Завдання: ознайомитись з життям та творчістю Сервантеса та скласти портфоліо письменника; змалювати психологічний портрет відомої особистості; визначити формулу успіху, використовуючи афоризми Сервантеса.
Обладнання: мультимедійний проектор, комп’ютер, презентація до уроку, матеріали відеоенциклопедії, відеозапис з презентацією Іспанії, портрет письменника, виставка видань творів автора, друковані матеріали: картки самоконтролю, відповіді до них, паперові лаврові листочки.
 Хід уроку
1. Організаційний момент.
2. Мотивація навчальної діяльності. Перегляд відеофільму про Іспанію.
 - З якою країною буде пов’язана тема сьогоднішнього уроку?
- Які факти допомогли вам це зрозуміти? Ви не помилились, іспанський письменник Мігель де Сервантес Сааведра, його життя і творчість, нелегка доля митця – сьогодні у центрі нашої уваги. (слайд1)
3. Оголошення теми і мети уроку (запис теми уроку у зошитах); завдань (слайд 2)
 4. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу Робота з портретом.
- Спробуйте визначити риси характеру письменника, споглядаючи портрет. (відповіді учнів) Вчитель: кращий з біографів Сервантеса, Шаль, охарактеризував його так: «Это была душа бескорыстная, неспособная добывать себе славу и успех, поочередно очарованная или негодующая, неодолимо отдававшаяся всем своим порывам…Его видели наивно влюбленным во все прекрасное, великодушное и благородное…» Мігель де Сервантес Сааведра – видатний іспанський письменник і драматург. Його творчість належить до епохи пізнього Відродження, яке характеризувалось настроями розчарування в ідеалах гуманістів. Ренесансна мрія про високе призначення людини розбилася об сувору дійсність відсталої феодальної держави. Що ж відбувалось в Іспанії 16-17 століття? (історичний екскурс з використанням карти Іспанії ХVІ ст.)(слайд 3) У кінці ХVІ – на початку ХVІІ століття Іспанія – могутня колоніальна держава, яка володіє величезними територіями в Америці та Європі. Іспанські кораблі перетинали океан, наповнюючи королівську казну золотом індійських племен. Дворяни збагачувались за рахунок завойовницьких походів. Це призвело до того, що Іспанія купувала необхідні товари в європейських країнах і нічого не виробляла. Ремісники, селяни бідували. Наближалась економічна криза. 1588 рік став вирішальним: англійський флот потопив «непереможну іспанську Армаду» , Англія почала панувати на морі. Золото з трюмів іспанських кораблів ставало здобиччю англійської корони. Почалось падіння Іспанії в прірву. Перед молодими людьми того часу реально існувало три шляхи: - Служба в армії; - Постриг у монахи; - Служба у знатної особи. Який шлях обрав Мігель Сервантес, ми дізнаємось, проаналізувавши його життя (слайд 4)  Переглядаючи відеоенциклопедію про життя і долю письменника, ми складемо портфоліо іспанського митця (в перекладі з італійської мови «портфоліо» - «папка з документами». Це впорядкована з певною метою папка документів), де розділи будуть наступні (слайд 5):
 Рік народження
Походження
Національність
Заняття
Твори
Жанрова специфіка творів
Життєві випробування
Моральні чесноти (учні записують у зошит)
Мета нашого дослідження: зібрати і впорядкувати відомості про Сервантеса, склавши портфоліо. В майбутньому, вступаючи до вузу або влаштовуючись на роботу; розвиваючи власний бізнес, ви складатимете портфоліо власних досягнень.
 Перегляд відеофільму «Енциклопедія світової літератури. Життєвий і творчий шлях Сервантеса» Відеофільм (7хв) Учні працюють над створенням портфоліо Сервантеса.
 Слово вчителя: переглянутого відеоматеріалу недостатньо, щоб заповнити усі розділи портфоліо, тому попрацюймо з підручником та додатковою інформацією, яку підготували журналісти, провівши попереднє журналістське розслідування. Виступи учнів, що готували випереджувальне завдання.
Матеріали журналістського розслідування:
1 учень: Сервантес – нащадок родини, яка нараховує 500 років служіння Іспанії та королю. У літописах його предки оточені такою славою та почестями, яким могла б позаздрити будь-яка знатна династія Європи. Сервантес був, ніби запрограмований самою долею на славетний шлях, навіть народився 29 вересня 1547 року, у день Святого Михайла, на честь якого і був названий Мігелем – «рівним Богові». Та й у родині не забували лицарські традиції: батько виховував синів для високого служіння Батьківщині, учив мужньо долати труднощі.
2 учень: роман Сервантеса унікальний і за умовами написання. Осінь. 1602 року. Севілья. Королівська в’язниця. Камера на першому поверсі з крихітними віконцями, тіснотою і смородом. Тут за хитким столом згорбився вже немолодий чоловік. Він потрапив до буцегарні випадково і несправедливо. Мігель сподівався довести свою безневинність і писав прохання про помилування. Випадково погляд ув’язненого вперся в дзеркало, яке висіло в кутку камери. Сервантес вдивлявся у дзеркало. Сили небесні, ось який він: ще недавно золотилася його борідка і вуса, а тепер відбиток у жалюгідному дзеркалі був жахливий і жалюгідний, так ось що залишило йому життя! Майже підсвідомо Сервантес почав робити замальовки побаченого. Він накидав своє обличчя, худе й незугарне, довге й надто довгоносе. Потім домалював коня – вийшов убогий кінський скелет. Таким був початок народження роману «Дон Кіхот». Сервантес написав 20 драм, які не збереглися. Найвідоміша з них – героїчна трагедія «Нумансія».
 Вчитель презентує твори автора.
Самостійна робота учнів з підручником.
Гімназисти характеризують різні етапи життя і творчості відомого письменника (слайд 6). 1 варіант – дитинство і юність (с.232), 2 варіант – алжирський полон (с. 232-233), 3 варіант – повернення на батьківщину (с.233), 4 варіант – на службі у Севільї та повернення у Вальядоліди, (с. 233), 5 варіант – творча діяльність письменника і робота над 1 частиною роману «Дон Кіхот» (с. 234), 6 варіант – робота над 2 частиною роману «Дон Кіхот» та останні роки письменника (с. 234-235).
 Учні завершують складати портфоліо. (перевірка і оцінювання окремих робіт)
Очікуваний варіант портфоліо:
Рік народження: 1547р.
Походження: дворянин
 Національність: іспанець
Заняття: службу у посла Джуліо Аквавіва, перебування в іспанському війську, комісар із купівлі провіанту, постановка драм у театрах, літературна творчість
Твори: «Алжирські звичаї», «Галатея», «Нумансія», «Дон Кіхот», збірка «Вісім комедій і вісім інтермедій», поема «Подорож на Парнас» та інші
Жанрова специфіка творів: драми, новели, романи
Життєві випробування: поранення і параліч руки, бідність, полон, дружина залишає та іде в монастир
Моральні чесноти: ввічливість, хоробрість, прагнення до волі, прагне до самовдосконалення, благородство, мрійливість і т.д.
 Вчитель: які життєві труднощі випали на долю письменника і яким чином йому вдалося їх подолати? Людину характеризують не лише вчинки, а й слова. Прокоментуйте афоризми письменника та складіть формулу успіху письменника, адже за кількістю публікацій, роман «Дон Кіхот» займає друге місце після Біблії. (слайд 7) (учні зачитують письмові роботи)
5. Закріплення знань.  Вчитель: Ви сьогодні плідно попрацювали, і кожен з вас може оцінити той багаж знань, які отримали на уроці. Робота з карткою самоконтролю (слайд 8-9) (фіксують у зошитах лише відповіді)
Картка самоконтролю: 1. Цифрова доріжка:
1547
1570
5
1605
 30
1615
2. Географічний нон-стоп:
Вальядоліди
 Мадрид
Алжир
Лепанто
 3.Чому у полоні за Сервантеса вимагали 500 золотих ескудо?
4. Який драматичний твір з'явився під час перебування у Алжирі?
5. Що спонукало письменника вступити до релігійного Братства рабів святого причастя?
6. Чому у 1615 році з'являється ІІ частина роману “Дон Кіхот”?
 7. Скласти сенкан Сервантес…
Взаємоперевірка за допомогою ключа.
 Ключ до запитань: 1. Цифрова доріжка (оцінюються по 0,5 бала):
 1547 – рік народження
1570 – вступ до іспанського полку
5 – тривалість алжирського полону
 1605 - друк І частини роману «Дон Кіхот»
30 – кількість п’єс, що написав автор
1615 - друк ІІ частини роману «Дон Кіхот»
2. Географічний нон стоп:
Вальядоліди - навчання
Мадрид – служба у посла
Алжир - полон
Лепанто – битва і поранення
3. У нього були рекомендації до короля (1 бал)
4. «Алжирські звичаї» (1 бал)
5. Важкі роки і пошук покровителів (1 бал)
6.Відповідь на «штучного» «Дон Кіхота» (1 бал)
Сенкан оцінюється максимально у 3 бала
6. Підсумок уроку. Слово вчителя: лавровий вінок – нагорода переможців. У протистоянні з життєвими негараздами Мігель Сервантес вийшов переможцем. Про це свідчать пам’ятники, музеї, марки із зображенням письменника та його вічних героїв: Дон Кіхота і Санчо Панса. (слайди 10-12) Ми увінчаймо портрет митця власним лавровим вінком і прокоментуємо свої переконання. (учні прикріплюють лаврові листочки на портрет Сервантеса) Сервантес казав: «У житті доля завжди залишає дверцята для виходу». Вас чекає довге життя, ви будете робити власний вибір, але нехай ваше рішення буде завжди правильним.
7. Домашнє завдання
Прочитати розділи 3-8, виписати цитати до характеристики образу Дон Кіхота.
 Високий рівень: додатково написати твір-мініатюру «Моє бачення образу Дон Кіхота»

Комментариев нет:

Отправить комментарий